ÖSTASIATISKA MUSEET RENOVERAS

Museet stänger för ombyggnation 6 maj 2024 för att återvända i förbättrad version 2026.

I maj 2024 till år 2026 kommer museet, se över basutställningarna – och skapa ett nytt Östasiatiska museet med bättre tillgänglighet och atmosfär! Statens fastighetsverk genomför under 2024 och början av 2025 ett hissbyte på museet. Det är ett stort projekt som kräver mycket arbete både före och efter för att museet ska kunna ta hand om besökare och föremål på bästa sätt.

En del av Östasiatiska museet kommer ändå att dyka upp där man minst anar det. På Etnografiska museet öppnar till exempel en utställning om Yokai och japanska väsen upp under hösten. På museets sociala medier kan man fortsatt ha kontakt med samlingarna och ta del av intressanta historier, fina föremål och annan information.

Vännernas evenemang fortsätter som vanligt.